در معرفی ماهی دیسکاس به آکواریوم به مانند معرفی هر ماهی جدیدی باید به نکات و شرایطی توجه داشت که مورد نظر و آگاهی دوستان خوبم بوده و هست . از آن میان شاید بتوان به موارد زیر اشاره کرد.

1 - خرید ماهی دیسکاس :

به هنگام خرید باید دقت لازم و کافی را در خصوص سلامت چه از نظر بیماری و چه از نظر سلامت اندامهای بدن انجام دهیم.

2 - انتقال و معرفی به آکواریوم

شاید سخت ترین قسمت کار ، انتقال و معرفی و ایجاد سازگاری یه ماهی خوب به یك آکواریوم تثبیت شده و مناسب باشد .

مبنا بر درست بودن شرایط زیستی در تانکمان است که باید قبل از ورود ماهی مهیا شده باشد .مراقبتهای معمول در انتقال و همدمایی را همه رعایت میکنیم ، آنچه مهم است این است که ماهی باید از یک شرایط زیستی که به آن خو گرفته و در آن پرورش یافته خارج و به تانک فروشنده وارد شود و متحمل استرس شدیدی از جهات مختلف شود و در مرحله دوم باید از تانک فروشنده به آکواریوم ما در خانه انتقال پیدا بکند ، بنابر این ماهی بسیار حساس شده و تحت فشار قرار گرفته و مهیای بروز هر گونه نارسایی در قابلیت زیستی ، ابتلا یا ظهور بیماری و ضعف سازگاری درتانک جدید است . لذا باید شرایط را برایش طوری مهیا کنیم تا بتواند به درستی و سلامت مرحله سازش و خو گیری را طی و در محیط جدیدش آرام بگیرد.

3 – ایجاد مراقبتهای بهداشتی و درمانی :

ورود هر ماهی در تانک باید با سپری شدن دوران قرنطینه ماهی به مدت 4 تا 6 هفته باشد ولی به طور معمول ، ما وقت و حوصله مراقبتی به این مدت را نداریم . حال که تانک ما باید مهیای دیسکاس های جدید باشد؛ بهتر است آنها را نسبت به بعضی از بیماریها که به آنها حساس هستند مورد درمان قرار داده و احتمال آلودگی ثانوی و بروز بیماری را در گله به حداقل برسانیم .

ماهی دیسکاس به هگزامیتا حساس است . درمان پیشگیرانه با مترو نیدازول در فواصل 3 تا 6 ماهه برای بسیاری از سیچلایدها و خصوصا دیسكاس روش مناسبی است .


4 – حفظ كیفیت آب

- علیرغم اینكه آب آكواریوم در هنگام معرفی ماهی میتواند در شرایط بسیار خوبی باشد ، اما وجود ماهیها میتواند به تغییر تركیب و كیفیت آب به سمت نامطلوب منجر شود . مدفوع ماهی و بقایای غذایی عمده ترین عامل مسبب افت كیفی آب هستند.

- بهتر است هر هفته یكبار ، حدود25 درصد آب عوض شود .تعویض روزانه مقادیر كمتر آب بهتر از مقدار بیشتر به صورت هفتگی یا دو هفته یك بار است . تعویض مقادیر زیاد آب به یکباره سبب استرس ماهی میشود .

- دیسكاس به تغییرات دما و كیفیت آب حساس است و از اینرو باید توجه لازم را در حفظ شرایط زیستی ماهی داشت .

5 – نگهداری :

جریان آب :
قدرت فیلترها و پمپهای هوادهی جدید میتواند به ایجاد جریان شدید آب در آكواریوم بیانجامد.و شرایطی را ایجاد كند كه ماهی دیسكاس با آن بیگانه است . چرا كه دیسكاس جریان آب آرام را ترجیح میدهد .

بسته به اندازه مخزن ، تعداد ماهی ، دفعات تغذیه ،‌تعویض آب و برنامه غذایی باید به انتخاب قدرت فیلتر و سیستم هوادهی پرداخت .فردی كه از غذای زنده به همراه غذای مكمل گوشتی استفاده میكند نسبت به فردی كه تنها از غذای زنده استفاده میكند هر چند به یك مقدار غذا دهند، باید از سیستم فیلتراسیون بهتری برخوردار باشد.در مواردی كه 90 درصد آب روزانه تعویض میشود( در دسترس بودن آب مناسب در شرایط خاص) از فیلتر استفاده نمیشود .

نور :

ماهی ها را نباید در تانكی با نور زیاد وارد كرد زیرا دوره سازگاری ماهی را به درازا میكشاند. مقدار نور ، خصوصا در دوره سازگاری بهتر است تابع شرایط محیط باشد.

- ماهیان هم تانكی :

نباید دیسكاسهایمان را با ماهیانی كه شب فعال هستند در یك تانك در ابتدای معرفی قراردهیم زیرا تداخل زمان فعالیت گونه های نامناسب با زمان استراحت و سازگاری ماهی سبب طولانی شدن مدت سازش ماهی با محیط میشود .

دستكاری :

حتی المقدور از دستكاری و یا تحریك ماهیان تا حصول شرایط تطبیق پذیری باید خود داری كرد.
وقتی ماهیانمان هیجان زده هستند ، خطوط عمودی آنها آشكارتر خواهد شد .

تغذیه اولیه :

فرصتی کوتاه به ماهیانمان برای عادت كردن به تانك بدهیم و بعد به تغذیه آنها بپردازیم . دیدن اینکه دیسکاس غذا را از دهان به بیرون تف کند و دوباره آنرا ببلعد در طبیعت این ماهی چیز غریبی نیست .
بهتر است بدانیم که قبلا به دیسکاس چه غذایی میداده اند تا ما نیز از آن تبعیت کنیم و دادن هر نوع غذای جدید باید به تدریج و طی دوره پذیرش صورت بگیرد و بهتر است تا مدتی غذای جدید و قبلی را مخلوط یا به صورت توام داده شود . دادن گرسنگی روش خوبی برای ایجاد عادت غذایی جدید نیست .

برای نگهداری از ماهی دیسکس وجود گیاه بسیار ضروری است گیاه باعث می شود وجود بسیاری از مواد سمی موجود در آب کم شود و نیز پناهگاه مناسبی برای پنهان شدن دیسکس می باشد زیرا دیسکس ماهی خجالتی است
برای آب به آب کردن دیسکس ابتدا به مدت 20 دقیقه ماهی را به همرا ظرف آن داخل آکواریوم قرار دهید و پس از 20 دقیقه هر 5 دقیقه مقداری آب آکواریو به ظرف آن ها اضفه کنید و پس از 20 دقیقه آرام بگذارید ماهیا خودشون آرام وارد آب شوند در اینصورت هیچ تلفاتی نخواهند داشت .
برای تغذیه آنها آرتمیا و مخلوط دل گاو دل مرغ و میگو بسیار مناسب است البته میزان میگو زیاد نباشد زیرا غذا را پس میزند. هفته ای یک بار در غذای آنها از کپسول ویتامین استفاده کنید . در صورت مریض شدن دیسکس خصوصاً هگزامیتا بهتر است قرص آن را در آبی که در آن آرتمیا وجود دارد حل کنید و بعد آرتمیا را به آن ها بخورانید . اگر می خواهید از کرم مجمد استفاده کنید ( در صورت بد غذا شدن دیسکس ) قرص های آن را در آب نمک 400 ppm ریخته و سپس به آنها بدهید اما کمتر از این غذا برای دیسکس استفاده کنید .
بر خلاف تصور بسیاری از افراد که فکر می کنند نگهداری دیسکس مشکل است بسیار ماهی دوست داشتنی و مقاومی است به شرط آنکه اصول ابتدایی را رعایت کنید
.



تاريخ : 3 فروردين 1389برچسب:, | 14:26 | نویسنده : محمد امین |
صفحه قبل 1 صفحه بعد
  • فال عشق
  • انجمن مورفولوژی جغرافیایی